11 Ιουν 2014
0 σχόλια

Μικρά "Ελ. Βενιζέλος" θα γεμίσει η χώρα;

11:12 π.μ.
Με μικρά... Σπάτα κινδυνεύει να γεμίσει η ελληνική επικράτεια, σε περίπτωση που το τέλος που θα αντικαταστήσει το σπατόσημο, είναι υψηλό.
Η κυβέρνηση καλείται να διαχειριστεί ένα ιδιαίτερα κρίσιμο ζήτημα, του προσδιορισμού το ύψους του νέου τέλους το οποίο αναμένεται να χρηματοδοτήσει τα περιφερειακά αεροδρόμια που δεν θα ιδιωτικοποιηθούν, αλλά και τα άγονα αεροπορικά δρομολόγια.

Το γεγονός, ωστόσο, ότι παραμένει αδιευκρίνιστος ο αριθμός των περιφερειακών αεροδρομίων που θα ιδιωτικοποιηθεί (υπολογίζεται ότι από τα 37 αεροδρόμια της χώρας 13 έως 22 θα περάσουν σε ιδιώτες) δεν επιτρέπει ακόμη περιθώρια υπολογισμού. Δεν υπάρχει ακόμη εικόνα πόσα αεροδρόμια δεν θα ιδιωτικοποιηθούν, άρα ούτε πόσα θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν, όπως επίσης πόσα θα είναι αυτά που θα συγκεντρώσουν μέσω του νέου τέλους τους απαιτούμενους πόρους.

aspatosimo100614

Καταργείται το σπατόσημο, αλλά...

Το σπατόσημο με την σημερινή, γνωστή του μορφή θα πρέπει να καταργηθεί στο πλαίσιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αλλά και περιφερειακών αεροδρομίων. Το γεγονός ότι το σπατόσημο (Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων) έχει καταστήσει τον ΔΑΑ το τρίτο ακριβότερο αεροδρόμιο στην Ευρώπη μετά το Heathrow του Λονδίνου και το Charles de Gaulle του Παρισιού, έχει μετατρέψει την κατάργησή του σε πάγιο αίτημα της αεροπορικής αγοράς, η οποία δυσανασχετεί συνεχώς για το υψηλό κόστος χρήσης του αεροδρομίου της Αθήνας.

Σύμφωνα με τον έως τώρα προγραμματισμό, οι δεσμευτικές προσφορές για τα περιφερειακά αεροδρόμια πρέπει να κατατεθούν έως το τέλος του μήνα.
Το νέο τέλος που θα αντικαταστήσει το σπατόσημο πρόκειται, σύμφωνα με τον νόμο για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, να επιβληθεί τόσο στον ΔΑΑ όσο και στα ιδιωτικοποιημένα αεροδρόμια, το κόστος χρήσης των οποίων πρόκειται να αυξηθεί σημαντικά.

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι ακόμη και οι ξένες αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην χώρα δηλώνουν σε κάθε τόνο ότι η ασάφεια που διέπει το καθεστώς που θα ισχύσει μετά την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, δύναται να προκαλέσει σημαντική αναστάτωση στην αγορά.

aspa100614

Άγνωστο το ύψος του νέου τέλους

Η ρευστότητα της κατάστασης οδηγεί την κυβέρνηση στο να μην έχει ποσοτικοποιήσει ή προσδιορίσει τον τρόπο υπολογισμού του νέου τέλος, καθώς δεν γνωρίζει από πόσους φορείς (περιφερειακά αεροδρόμια) θα εισπράττει το τέλος.

Πέραν της αεροπορικής αγοράς ωστόσο που «γκρινιάζει», νευρικότητα επικρατεί και μεταξύ των ενδιαφερομένων για τα αεροδρόμια οι οποίοι πιέζουν να πληροφορηθούν το ύψος του τέλους προκειμένου να εκπονήσουν τις μελέτες βιωσιμότητας των επενδύσεων στις οποίες καλούνται να προχωρήσουν.

aspatosim100614

Τι θα καλύπτει το τέλος

Το νέο τέλος θα πρέπει να καλύπτει το κόστους λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων που δεν θα ιδιωτικοποιηθούν, καθώς σε αντίθετη περίπτωση αυτά θα κλείσουν. Παράλληλα όμως, ο αντικαταστάτης του σπατοσήμου θα πρέπει να καλύπτει και την επιδότηση των άγονων δρομολογίων τα οποία δεν θα επιδοτούνται απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Οι αρχικές προβλέψεις του νόμου για τα περιφερειακά αεροδρόμια ήθελαν την δημιουργία ενός μηχανισμού ελέγχου για το ύψος των χρεώσεων. Σε δεύτερο χρόνο επρόκειτο να οριστεί συγκεκριμένο περιθώριο κέρδους για τα αεροπορικά έσοδα τα οποία δεν θα μπορούσε να υπερβαίνει ο παραχωρησιούχος. Μια δεύτερη δικλείδα ασφαλείας δεν θα επέτρεπε στον παραχωρησιούχο να ξεπερνά τον μέσο όρο των χρεώσεων των αντίστοιχων, ανταγωνιστικών αεροδρομίων της ευρύτερης περιοχής. Ωστόσο, τίποτα δεν έχει προσδιοριστεί ακόμα.

Χαρά Αυγερινού







 Πηγή:www.reporter.gr




0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Follow by Email

 
Toggle Footer
Top